Fiscul vânează neregulile din actele de proprietate

Fiscul continuă campania de găsire a neregulilor din tranzacțiile imobiliare. Și cum într-un proces atât de anevoios cum este construcția unei locuințe sau cumpărarea uneia este atât de ușor să greșești, sancțiunile pot apărea tocmai atunci când ești liniștit că ai terminat cu bătaia de cap. Gabriel Biriș, unul dintre cei mai influenți avocați de pe piața românească, a vorbit pentru IMOPEDIA.ro despre capcanele în care pot să cadă proprietarii atunci când construiesc sau fac o tranzacție.

Legislația este interpretabilă, iar Fiscul se folosește de portițele legislative pentru da amenzi

“Din octombrie 2009, Fiscul a început o campanie de controale la persoane fizice care au făcut tranzacții, pentru a solicita TVA-ul. Noi considerăm că Fiscul nu are dreptate, nu avea instrumente legale pentru a calcula TVA-ul până în 2010, dar din 2010 s-a modificat Codul Fiscal. Deci persoanele fizice care tranzacționează imobile trebuie să fie foarte atente la nivelul de TVA pentru că foarte des vedem probleme pe această cauză, fie că nu se înregistrează, fie că nu țin cont de anumite reguli aplicabile în privința TVA. În primul rând o persoană care se apucă de tranzacții, dacă nu se pricepe și nu are cunoștințe minime de contabilitate și fiscalitate, să contacteze un profesionist. Să-și angajeze un contabil care să îi țină contabilitatea. Este foarte ușor să greșești ca nespecialist și sancțiunile sunt semnificative. Plătești în primul rând impozitul de 24% datorat statului, plus dobânzi de întârziere, plus penalități care sunt foarte mari, de 0,04% pe zi, deci 14% pe an, la care se adaugă o penalitate de 15% dacă plata a întârziat mai mult de 90 de zile. Se poate contesta, dar mai bine previi decât să tratezi” spune avocatul Gabriel Biriș.

Statul interpretează în defavoarea lui anumite legi, din necunoștință

“O altă problemă care este o bombă cu ceas, și aici nu numai contribuabilii greșesc, ci și ANAF, care nu își face treaba. Este vorba despre impozitul pe venit în ceea ce privește persoanele care s-au înregistrat ca plătitori de TVA. Deci există situații în care o persoană fizică a construit un bloc de apartamente. S-a înregistrat ca plătitor de TVA și când vinde apartamentele i se reține impozitul de 1-2-3% la notar. Acel impozit este pe venitul obținut din transferul bunurilor imobile din patrimoniul personal. Există conceptul de patrimoniu de afectațiune a afacerii, în cazul de față apartamentele respective care nu sunt destinate folosirii de către contribuabil pentru traiul lui ci pentru vândut, închiriat. Or în cazul în care vorbim despre activități comerciale, nu se mai datorează impozitul pe venitul din transferul bunurilor din patrimoniul personal. Ar trebui calculat impozitul de 16% asupra diferenței dintre venituri și cheltuieli, adică asupra profitului, câștigului. În plus de impozitul de 16% mai apare și problema contribuțiilor de sănătate, de 5,5%. Și eu mă întreb când o să se trezească cei de la ANAF că asta este interpretarea, ce o să facă? O să îi controleze din nou pe cei pe care deja i-au controlat pentru TVA. Și rolul de prevenție și îndrumare al ANAF-ului se transformă în rolul de sancționare” susține Biriș.

Companiile sunt la fel de predispuse la greșeli

“O altă greșeală destul de des întâlnită, deși credeam că așa ceva nu este posibil, intervine în cazul companiilor care uită să își reevalueze imobilele sau să își înregistreze corect reevaluarea. La companii impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de impozit stabilite de Consiliile Locale în limitele stabilite de lege, 0.25 și 1.8%. Dar dacă bunul nu a fost reevaluat timp de 3 ani de zile, cota e între 5 și 10%. Dacă ai un imobil nou pe care practic îl ai la valoarea reală și ți se aplică un impozit de 10% când el îți poate produce din închiriere un venit de 7%, este foarte mult”.

Lupta cu Fiscul poate costa zeci de mii de euro, poate chiar și mai mult

“În momentul în care intră în conflict cu Fiscul, în general oamenii nu se predau. Luptă. Apelează la avocați specializați în legislație fiscală, contencios administrativ. Durează mult, în special în București, din cauza termenelor lungi în instanță. Practic, de când apare decizia de impunere care urmează să fie contestată până când se obține decizia definitivă și irevocabilă poate să treacă între un an și jumătate sau doi. Costurile depind în funcție de complexitatea cazului, dar variază de la mii la zeci de mii de euro, poate și mai mult” a declarat pentru IMOPEDIA.ro avocatul Gabriel Biriș.

Sursa: www.imopedia.ro


Cautare oferte imobiliare

Contact Sirius Imobiliare

Telefon: 0766.346.388, 021.324.23.69, sau email contact@siriusimobiliare.ro

Oferta dumneavoastra

Aveti un imobil de vanzare sau inchiriere? Click aici pentru a transmite oferta dvs.

Parteneri